Czym jest terapia integracji sensorycznej ? – .


Są dzieci, które wszystkie bodźce dobiegające do nich ze świata zewnętrznego odbierają w nieco inny sposób. Wzrok, słuch, smak oraz węch są u takich dzieci często bardzo wyczulone, a docierające sygnały odbierane i przetwarzane w sposób nieprawidłowy.
Większość osób wszystkie impulsy odbiera automatycznie, nie zastanawiając się nad nimi. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej są wyczulone na cały otaczający je świat, a nagromadzenie różnego rodzaju bodźców może wywoływać: lęk, strach, nadpobudliwość –  a nawet ataki paniki.

Jeżeli obserwujecie u swojego dziecka jakieś niepokojące objawy, czy to w domu, czy w szkole to warto skonsultować je z ośrodkami, które zajmują zaburzeniami integracji sensorycznej. W takim ośrodku badanie przeprowadzają wyspecjalizowani terapeuci. W pierwszej kolejności jest to oczywiście wywiad z rodzicami – jest on bardzo obszerny i trzeba sobie przypomnieć reakcje swojego dziecka niemalże od dnia narodzin. Po zebraniu informacji od rodziców terapeuci przeprowadzają swoje testy i badania. 

Dla dziecka nie jest to w żaden sposób męczące, ponieważ wszystko odbywa się w formie zabawy. Na pewno każdy rodzic wraz z dzieckiem chociaż raz był w tzw. sali zabaw. Jest to najlepsze porównanie dla naszego dziecka, jeśli będziemy chcieli wytłumaczyć mu, na czym będą polegały badania. Diagnoza na takiej sali to szereg testów, które dziecko wykonuje w formie zabawy. Pełna diagnoza trwa kilka godzin, ale bez obaw wszystko dostosowane jest do możliwości dziecka i podzielone na odpowiednie etapy.

Co powinno zaniepokoić rodzica?

Pierwszym z niepokojących sygnałów jest wzmożona reakcja na bodźce lub jej cały brak np. dziecko gdy lekko się skaleczy bardzo panikuje (nadmierna dramaturgia), lub odwrotnie, gdy dozna poważnych obrażeń i w ogóle nie reaguje.

Gdy dziecko ma duże problemy z koncentracją uwagi. Każdy nawet najmniejszy hałas potrafi rozproszyć jego uwagę  i nie pozwala się skupić. Takie problemy najlepiej zauważalne są w szkole, gdy praktycznie niemożliwym jest skoncentrowanie się dziecka na powierzonych mu szkolnych obowiązkami.

Należy zwrócić również uwagę na niezgrabność ruchową – dziecko często się potyka, ciągle coś wypada mu z rąk. Może niechętnie rysuje, a podczas pisania długopis co chwilę ląduje na podłodze.

Jeżeli dziecko późno zaczyna mówić i obserwujecie, że rozwój mowy nie przebiega podobnie jak u rówieśników, to również powinno Was zaniepokoić. Jest to bowiem jeden z pierwszych objawów zaburzeń integracji sensorycznej, które możemy zaobserwować już u najmłodszych dzieci.

Jednym z symptomów jest również wzmożona aktywność ruchowa, lub wręcz przeciwnie jej całkowity brak. Dziecko bez przerwy tupie lub macha nogą, kręci się wokół własnej osi, jego ręce są w ciągłym ruchu – przyjrzyj się temu bliżej. Jeżeli wręcz przeciwnie unika jakichkolwiek aktywności i jest apatyczne, również nie pozostawiaj tego bez konsultacji.

Nadmierna wrażliwość i problemy z zachowaniem w sytuacjach stresujących dla dziecka – dziecko nie dopuszcza do siebie żadnych argumentów i cechuje je zbyt duża emocjonalność.

Problemy, które wymieniłam to jedne z podstawowych, które rodzice mogą sami zaobserwować w domu. Jeżeli coś Was niepokoi poproście wychowawców w przedszkolu, czy w szkole, żeby również obserwowali dziecko pod kątem niepokojących objawów. Wydarzeń z życia codziennego, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, jest naprawdę wiele. Ja nakreśliłam tylko temat, ale w internecie bez problemu znajdziecie naprawdę całe długie listy sytuacji, na które powinniście zwrócić uwagę.

Jak przebiegają zajęcia terapii integracji sensorycznej?

Dla dziecka jest to bardzo przyjemna forma zajęć. Są one bowiem prowadzone na salach terapii zajęciowej, które wyposażone są w bardzo atrakcyjne dla najmłodszych urządzenia. Są to m.in huśtawki, drabinki, zjeżdżalnie, suche baseny, maty sensoryczne, równoważnie, przyrządy do masażu, piłki rehabilitacyjne, kołderki obciążeniowe (którym mam zamiar poświęcić oddzielny post), oraz mnóstwo najróżniejszych zabawek, na których terapeuci pracują z dziećmi. Wszystko odbywa się w formie zabawy połączonej z terapią i relaksem dziecka.

Co ma na celu terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej ma na celu wyrobienie u dziecka umiejętności, które pozwolą w prawidłowy sposób odczuwać bodźce: wzrokowe, zapachowe, smakowe, słuchowe i grawitacyjne. Terapia pozwoli starszemu już dziecku odnaleźć się w otaczającym go środowisku, nawiązywać poprawne kontakty społeczne, skupić się na zabawie i zachowywać się adekwatnie do sytuacji. U jakich dzieci najczęściej występują zaburzenia integracji sensorycznej? U dzieci z autyzmem, zespołem: Aspergera, Downa, Williamsa, Turnera, Reta. U dzieci z ADD, ADHD, niedowidzących, niedosłyszących, z mózgowym porażeniem dziecięcym. Również u dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce, takimi jak: dysgrafia, dysortografia, dysleksja, dyskalkulia.
Oprócz zajęć z wyspecjalizowanym terapeutą bardzo ważne jest to, aby rodzice i inni domownicy również włączyli się w terapię. Jest bowiem wiele ćwiczeń i zabaw, które możemy wykonywać z dziećmi sami w domu. Wystarczy tylko czas i chęci, aby  pomóc naszemu dziecku uporać się z trudnościami, jakie stawia przed nim świat.

Słyszeliście wcześniej o zaburzeniach integracji sensorycznej? 

Similar Posts